اقدامات تروریستی، نمایی از جنگ عقیدتی دشمن در منطقه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با کارگزاران حج، بار دیگر موضوع وحدت را مورد تاکید قرار دادند و آن را نیاز ضروری دنیای اسلام در حال حاضر دانستند. ایشان با اشاره به راهبردهای دشمنان جهت ایجاد تفرقه در دنیای اسلام تاکید کردند:« حج باید مظهر عزم راسخ امت اسلامی در مقابل هر اقدام تفرقه افکنانه و مخالفت وحدت و پیشرفت دنیای اسلام باشد.» در ادامه این بیانات، معظم له به تشریح بیشتر اقدامات تفرقه افکنانه دشمنان در دنیای اسلام پرداخته و خواستار شدند تا از فرصت حج برای استحکام بخشیدن به وحدت اسلامی استفاده جدی شود. در واقع یکی از توصیه های دائمی معظم له به کارگزاران حج، تاکید بر جنبه های وحدت بخش حج و استفاده از این فرصت جهت تحکیم وحدت مسلمانان است. تاکیدات فراوان رهبری در این باب به این جهت بوده که راهبرد تفرقه افکنی دشمن علیه مسلمانان حربه ای کارساز است که از دوران استعمارهمواره در دستور کار قرار داشته و برنامه های دشمن را به گونه ای چشم گیر پیش برده است. بکارگیری این حربه علیه مسلمانان و نظام جمهوری اسلامی، در زمان حاضر نیز با جدیت فراوانی از سوی دشمن دنبال می شود؛ تا جائیکه مقام معظم رهبری در سفر به استان کردستان هشدارهای جدی را نسبت به اقدامات دشمن در این زمینه دادند و تصریح کردند: « من به طور قاطع این را می گویم: متاسفانه در پشت مرزهای غربی ما، آمریکائیها مشغول توطئه اند، مشغول تروریست پروری هستند.پول، سلاح، سازماندهی، تشکیلات به وسیله ی آمریکائیها به طور مستقیم در پشت مرزهای غربی کشور ما صرف می شود برای موذیگری کردن وپنچه انداختن ومعارضه کردن با نظام جمهوری اسلامی؛ باید بیدار باشیم.»(28/2/88) طبق بیانات معظم له در این سفر، اقدامات تفرقه افکنانه دشمن علیه نظام اسلامی در دو سطح دنبال می شود: سطح اول: ایجاد تفرقه در درون نظام اسلامی جهت نفوذ در ارکان نظام ویارگیری از داخل. سطح دوم: شکستن وحدت جمهوری اسلامی با مسلمان و دنبال کردن سناریوی تفرقه افکنی قومی ومذهبی. با توجه به بیانات معظم له در سفر به استان کردستان و نیز بیانات اخیر ایشان در دیدار با کارگزاران حج، نکات قابل توجهی در مورد ماهیت اقدامات تفرقه افکنانه دشمن که نمودی از آن در حوادث تروریستی اخیر در استان سیستان وبلوچستان پدیدار شد، در ذیل مطرح می شود. 1- بن مایه اساسی راهبرد جدید دشمن علیه نظام اسلامی سوء استفاده از اعتقادات اسلامی است که خود دو وجه داشته وطی یک و دو ماه اخیر هر دو وجه آن در صحنه سیاسی و اجتماعی کشور نمایان شده است. وجه اول همان رسوخ پدیده نفاق در نظام اسلامی بوده که قصد دارد با تمسک ظاهری به خط امام،توده های مردم وجوانان را جذب کرده وآخر سر هم به استحاله ارزش های امام(ره) و انقلاب اسلامی بپردازد. آنچه طی تحولات اخیر از سوی برخی احزاب و شخصیتهای سیاسی دنبال شد، گام برداشتن در همین مسیر بود تا جائیکه رهبر معظم انقلاب جهت شناساندن این جریان به مردم، در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور دهم، فرمودند: «این ملت، ملت با ایمانی است؛ ملت هوشیاری است؛ ملت بااستعدادی است. با مسجد ضرار نمیشود این ملت را شکست داد. ما در تاریخ خودمان نمونههائی را از این داریم: «و الّذین اتّخذوا مسجدا ضرارا و کفرا و تفریقا بین المؤمنین و ارصادا لمن حارب اللَّه و رسوله». با تقلید از رهبر عزیز و عظیمالشأن انقلاب، امام بزرگوار ما، که از دل، از جان، با همهی وجود غرق در قرآن بود، نمیشود این مردم را فریب داد.» وجه دوم راه اندازی یک جنگ مذهبی و عقیدتی در منطقه است. این جنگ با هدف شکستن وحدت جهان اسلام و ایجاد رویاریی شیعه وسنی با یکدیگر است. هرچند این حربه، ترفند جدیدی نیست اما باید دقت کرد که گام های عملیاتی دشمن در این فاز طی چند سال اخیر افزایش یافته است و از این رو هوشیاری بیشتر مردم و دولت را می طلبد. 2- رخ دادن حوادث تروریستی در مناطق قومیتی نظیر حادثه تروریستی اخیر-که گرهک ریگی مسئولیت آن را پذیرفت- قطعه ای کوچک از همان پازل ایجاد جنگ عقیدتی در منطقه است. بر این اساس باید گفت که این اقدامات کاملا از قبل برنامه ریزی شده است که نمی توان آن را جدای از استراتژی های دشمن در افغانستان، عراق و پاکستان دانست. توضیح اینکه استراتژی دشمن در کشورهای فوق و به صورت کلی در تمام منطقه حول بحران سازی در خاورمیانه با بهره گیری از تفاوت های قومی و مذهبی است تا اولا دشمن حضور خود را در منطقه توجیه ومسجّل کند؛ ثانیا چهره ای جنگ طلب و اغتشاشگر از مسلمانان نشان دهد؛ ثالثا به تضعیف و استحاله جریانهای اسلامی ضد غربی و نیز جمهوری اسلامی بپردازد و رابعا بازار خرید سلاح های غربی را همواره داغ نگه دارد. 3- جنگ عقیدتی مورد اشاره که با همراه سازی عوامل فریب خورده از کشورهای منطقه ونیز مشارکت برخی دولت های منطقه شکل می گیرد شامل چند مرحله است: 1-3- شکستن وحدت در کشورهای کلیدی منطقه ومتعاقب آن مسموم کردن فضای سیاسی، اجتماعی وفرهنگی حاکم بر کشورهای اسلامی با برجسته کردن اختلافات موهوم عقیدتی. در این سناریو، یارگیری دشمن ازدرون نظام اسلامی ورخنه پدیده نفاق در صحنه سیاسی کشور نیز قابل تعریف است. 2-3- حاکم کردن فضای سنگین جنگ سیاسی میان واحدهای سیاسی در جغرافیای منطقه با هدف تامین شرایط تحکیم و توسعه نفوذ و حضور دشمن در کانون های بحرانی خود ساخته. 3-3- هدف غایی دشمن سامان دهی یک جبهه بندی مذهبی با هدف تغییر معادلات فعلی جهت تضعیف وتحدید اقتدار ونفوذ ایران و در نهایت درگیر کردن اهل سنت با جمهوری اسلامی به عنوان تنها نماد حاکمیت دینی در عصر حاضر. 4- همه این تاکتیک ها وراهبرد های دشمن به صورت تلفیقی از حملات سخت ونرم دنبال می شود؛ اما همانگونه که گذشت بن مایه اساسی، سوءاستفاده از مذهب در قالب بهره گیری از تفاوت های مذهبی و رسوخ دادن پدیده و عوامل نفاق می باشد. براین اساس چند نکته دیگر قابل ذکر است: 1-4- هیاهوهای طراحی شده علیه انتخابات و بازیگری فعال عناصر داخلی خدمت بزرگ به دشمن و خیانتی بزرگتر به نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود. از همین رو مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان علمی کشور(6/8/88) فرمودند:« زیر سؤال بردن اصل انتخابات بزرگترین جرمى بود که انجام گرفت.» در حالیکه دشمن زمینه سازی ایجاد جنگ اعتقادی در منطقه را دنبال می کند؛ نظریه پردازان اصلاح طلب که ادعای نجات کشور را دارند صحنه داخلی را با چالش مواجه ساخته تا درک واقعیت های اطراف ومنطقه صورت نگیرد. 2-4- این جنجال آفرینی ها حتی سبب شده تا برخی از علما و روحانیون موجه در زمین طراحی شده اصلاح طلبان قرار گرفته و از جانب آنان موضوعاتی نظیر وحدت وآشتی ملی را مطرح کنند. این در حالی است که بیانات روشنگرانه مقام معظم رهبری طی ماههای اخیر، جهتگیری نظام نسبت به این موضوعات را مشخص کرده و مسائل مهم کشور در حال حاضر را درموارد ذیل می داند: پاسداشت وگرامیداشت حضور بی سابقه مردم در انتخابات؛ هوشیاری و بصیرت در مقابل جنگ نرم، به ویژه هوشیاربودن نخبگان؛ نگاه وحدت آمیز به مردم و جدا کردن اغتشاشگران از توده های مردم؛ پرهیز از ترویج شایعات و دوری کردن مطبوعات از فساد گفتاری وبی بندوباری درگفتار؛ مراقبت جدی سیاسیون ازانحراف و فسادپذیرى شخصى؛ توجه به توسعه علمی و تدوین الگوی توسعه اسلامی- ایرانی جهت ورود به دهه پیشرفت وعدالت؛ توجه جدی ودائمی به اصلاح الگوی مصرف؛ اصلاح نظام آموزش و پرورش و اصلاح مبانی علوم انسانی؛ توجه ویژه به فرهنگ و سالم سازی فرهنگی جامعه. بر این اساس باید به جای تبلیغ اقدامات و مطالبات غیر قانونی، مبهم و فاقد هر گونه منطق صحنه گردانان اخیر و طرح موضوع وحدت با این عوامل از سوی برخی نخبگان، بر مساله هوشیاری در مقابل جنگ نرم و عملیاتی کردن خواسته های رهبری معظم انقلاب تاکید کرد. محورهای بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران و دستاندرکاران حج (۱۳۸۸/۰۸/۰۴) بسماللَّهالرّحمنالرّحیم خداوند متعال را از اعماق وجود شاکر و سپاسگزاریم که توفیق داد، فرصت داد، مهلت داد تا یکبار دیگر و یک سال دیگر مراسم حج را و عزیمت حجاج را به سمت آن مرکز محبوب دلهاى مسلمانان در طول تاریخ شاهد باشیم. امتیاز جهانی بودن فریضه حج نگاه به حج باید نگاه به یک نعمت و فرصت بزرگ الهى باشد. همهى عبادات اینجور است؛ نماز هم یک فرصت است، یک نعمت است. اگر نماز بر ما واجب نمیشد، بیم آن بود که در دریاى غفلت محض غرق بشویم. این نعمت بزرگ که هر روزى چند نوبت ما کشانده میشویم به سمت ملاقات با پروردگار، مکالمهى با پروردگار، خشوع و تضرع در مقابل پروردگار، این نعمت بسیار بزرگى است، این فرصت عظیمى است؛ حج هم همین جور است. امتیاز حج بر سایر واجبات و فرائض اسلامى، جهانى بودن آن است، بین المللى بودن آن است. این تضرعى که هر مسلمانى در دل خود به آن نیاز دارد که در مقابل پروردگار خضوع کند، خشوع کند، تضرع کند، این در حج یک جلوهى عمومى و بینالمللى پیدا میکند. همهى مسلمانان با هم، با اختلاف لغاتشان، با اختلاف نژادهایشان، با اختلاف عاداتشان، آدابشان، آنجا که میرسند، همه خاشعند، همه متضرعند. این خیلى پدیدهى عجیبى است که ما به آن عادت کردهایم و اهمیت و عظمت آن را درست متوجه نمیشویم. همهى مسلمانان جمع بشوند، متوجه به یک مرکز، به یک نقطه، خاشع در مقابل این نقطه؛ با این چشم به حج نگاه کنیم؛ به عنوان یک فرصت. اگر به چشم فرصت نگاه کردیم، آن وقت دید ما باز خواهد شد، وظائف خودمان را بیشتر توجه خواهیم کرد. شما این فرصت را پیدا میکنید که در خانهى خدا در کنار بقیهى مسلمانان اظهار عبودیت کنید. این اولین نقطهى این فرصت است. اگر این به چشم فرصت نگاه شود، آن وقت لازمهاش این است که انسان این را به هیچ قیمتى از دست ندهد. حیف است که انسان در مکهى مکرمه یا مدینهى منوره، در مجاورت مرقد پیامبر اعظم (صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم) و مراقد ائمهى هدى (سلام اللَّه علیهم اجمعین) و مرقد بزرگان صحابه و شهداى احد و بقیهى بزرگانى که در تاریخ مثل خورشید میدرخشند، باشد و به جاى توجه و تذکر، به فکر دنیا باشد؛ آن هم دنیاى حقیر، دنیاى شخصى؛ این بازارگردىها و سر زدن به این گوشه و آن گوشه براى کارهاى کمارزشى که در طول زندگى متأسفانه ما به آنها مشغولیم؛ در آن قطعهى زمانىِ اکسیرى که هر دقیقهاش، هر ساعتش آنقدر ارزش دارد و آنقدر فرصت است - هر مثقالى از این مایع اینقدر عظمت دارد - این را ما صرف کنیم براى همین کارهاى روزمرهى کمارزشى که تو بازارهاى شهر خودمان و در هر نقطهاى هم آن را انجام میدهیم؛ یا بقیهى سرگرمىهاى بیجا. این اولین نقطه است. در مکه و مدینه به فکر توشه گرفتن باشیم، به فکر افزودن بر سرمایهى ایمان خود، معنویت خود، تذکر خود، خشوع خود در مقابل پروردگار باشیم. این اولین قدم است. اهمیت دادن به امت اسلامی در مقابل جامعه جهانی مستکبرین یک جلوهى دیگر از اغتنام این فرصت بزرگ، فرصت تماس با بدنهى دنیاى اسلام است. دنیا مردمند، نه سیاستمداران، نه فرماندهان زورگو، نه مستکبرین و متکبرین عالم. گاهى میشنوید؛ همین متکبرین محصول ذهن فاسد خودشان را نسبت میدهند به جامعهى جهانى: جامعهى جهانى اینجور میخواهد! جامعهى جهانى یعنى میلیاردها تودهى مردم. جامعهى اسلامى هم همین است. امت اسلامى یعنى این بدنه. امت اسلامى زید و عمروى نیستند که به هر وسیلهاى بر بخشى از این بدنهى عظیم تسلط پیدا کردند و حکمرانى میکنند. امت، این بدنهى مردم است. برکات و خیرات در این بدنهى عظیم است و ارادهى آنهاست که میتواند کوهها را جابهجا کند؛ حرکت آنهاست که میتواند ارزشهاى اسلامى را جهانگیر و همهگیر بکند. این در اختیار شماست. در حج هر سالى، انسانِ حاج با انبوه عظیمى از این بدنهى باعظمت امت اسلامى و دنیاى اسلام مواجه میشود. این را باید مغتنم شمرد. این فرصت است و باید مغتنم شمرد. راههای اغتنام فرصت حج چه جور اغتنام فرصت بکنیم؟ خوب، طرق مختلفى دارد. یکى از آسانترین طرق که همه میتوانند او را انجام بدهند، این است که ایرانىِ مسلمان که زیر لواى جمهورى اسلامى و حاکمیت اسلام دارد زندگى میکند، با رفتار خود، با حرکات خود، با منش خود، اسلامِ جمهورى اسلامى را معرفى کند؛ خود را معرفى کند؛ تأثیر تربیت اسلامى بر خود را نشان بدهد. این یکى از آسانترین راههاست. حاجىاى که در مسجدالحرام یا مسجدالنبى، یا در بقیع، یا در زیارت شهداى احد و امثال اینها - در منا، در عرفات - رفتارش رفتار انسان مؤدب به آداب اسلامى است؛ رفتار انسانى است که مرباى به تربیت قرآنى است؛ اهل خشوع است، اهل تواضع است، اهل محبت است، اهل اهانت به این و آن نیست، اهل جمع است، نه اهل تفرقه. وحدت با اهل سنت و شرکت در نماز جماعت آنها اینقدر ما در روایات در ثواب شرکت در نماز جماعت اهل سنت در زمان ائمه (علیهم السّلام) داریم که روایت دارد که در مسجدالحرام پشت سر اینها نماز بخوانید، مثل اینکه پشت سر پیغمبر نماز خواندهاید. این معنایش چیست؟ معلوم است که امام صادق نماز آن امام جماعت را با نماز پیامبر مقایسه نمیکند. مقایسه با نماز یک پیرو خودش هم نمیکند، اما میگوید پشت سر او نماز بخوانید. این یعنى چه؟ این نمایش وحدت است. عملاً وحدت را نشان بدهید. روى همین فکر بود که امام بزرگوار ما (که رضوان خدا بر او باد) - آن مرد بیدار، آگاه - به همهى ماها، همهى حاجىهاى ایرانى، توصیه کرد که در نماز جماعتها در مسجدالحرام، در مسجدالنبى شرکت کنید؛ در این اجتماعات حضور داشته باشید، که یکى از مصادیقش این است. اینجور نباشد که وقت نماز جماعت که همه مشغول نمازند، چشم کسى بیفتد به یک زائر ایرانى که مشغول حمل بار - حمل وزر - به سمت مسافرخانهى خود هست. اینها چیزهائى است که مضر است. رفتار مؤدب به آداب اسلامى، یکى از بالاترین چیزهاست. شما زبان هم بلد نباشید، تماس هم نگیرید، همین قدر که معلوم است که شما زائر ایرانى هستید و این رفتار را دارید؛ مؤدبید، محترمید، نظیفید، اهل دعائید، اهل ذکرید - این دعاى کمیلى که بحمداللَّه سالهاست باب شده است - بزرگترین تبلیغ همینهاست. این از بسیارى از تبلیغها مهمتر است. این جمعیتِ عظیم مؤمن مىنشینند پیش خداى متعال تضرع میکنند، استغفار میکنند، اشک میریزند؛ این میشود تبلیغ. حضور در مراسم برائت تبلیغ بزرگى است. نفس این حضور، تبلیغ است. این نشان دهندهى این است که حج را با همهى ابعادش، به صورت یک بستهى کامل، شما قبول کردید. در حج توحید است. توحید خودش دو جزء است: یکى اللَّه است، یکى لا اله غیر اللَّه است؛ یکى اثبات است، یکى نفى است. مظهر توحید، حج است؛ اثبات ولایت اللَّه و نفى ولایت غیر اللَّه. این همان برائت است. اتحاد اسلامی نیاز روز امت اسلامی یک نکتهى دیگر در باب مسئلهى حج این است که به اقتضاى نیازهاى زمانه و امت اسلامى، مجموعهى کاروان بزرگ حج ایرانى - که بحمداللَّه مایهى افتخار جمهورى اسلامى است - کارهائى را که پاسخِ به این نیازهاست، انجام بدهد. هر سال ببینیم نیاز چیست. احساس میکند انسان که در این دوران، در همین چند سال و از جمله امسال، لااقل یکى از نیازهاى مهم، همین نیاز اتحاد اسلامى است؛ وحدت بین فرقههاى اسلامى است. ببینید دشمنان اسلام چه میکنند؛ دشمنان امت اسلامى براى شقه شقه کردن و شکاف ایجاد کردن چه میکنند، چه قدر خرج میکنند براى اینکه اینها را در مقابل هم قرار بدهند. یکى از اهداف مسلم این حوادث خونینى که نمونهاش را شما دیروز در عراق شنیدید و نمونههاى فراوان آن، در پاکستان و در نقاط دیگر اتفاق مىافتد، این است که جمع مسلمانى به صورت ترور کور نابود میشوند، از بین میروند، یا مجروح و مقطوع العضو میشوند. بخش مهمى از این کار، مربوط به همین ایجاد اختلاف بین شیعه و سنى است. در کشور عراق، قرنهاى متمادى هم شیعیان بودند، هم سنىها و اینها با همدیگر زندگى کردهاند. همان کتابها، همان عقاید که امروز هست، آن روز هم بود، غلیظتر هم شاید بود. این حوادثِ اینجورى در طول چندین قرن سابقه نداشت؛ این جور علیه یکدیگر اقدام کنند، این جور به جان یکدیگر بیفتند. اینها کِىاند؟ یا این حوادث خونینى که در بعضى از نقاط کشور ما گاهى در طول زمان و این اواخر اتفاق افتاد، یا این کارها در پاکستان اتفاق میفتد؛ شیعه علیه سنى، سنى علیه شیعه. اینها شیعه و سنى نیستند. آن کسانى که این اقدامها را میکنند، یا مستقیماً یا غیر مستقیم عوامل بیگانهاند؛ عوامل بیگانهاند؛ دستهاى بیگانه است. اینى که براى حاجى شیعى، حاجىِ ایرانى در کنار بقیع، در مسجدالحرام، در مسجدالنبى، یک عده آدمهائى که معلوم نیست مال کجایند، از کجایند، ظاهر میشوند و به مقدسات اهانت میکنند و بعضاً حتّى به نوامیس اینها تعرض و جسارت میکنند، اینها کىاند؟ این را باید همه بیدار باشند، همه باید هوشیار باشند. دولتها وظیفه دارند. دولت سعودى وظیفه دارد؛ نگذارد که زائر خانهى خدا، حاج بیتاللَّهالحرام، زائر مرقد مقدس پیامبر و ائمه (علیهمالسّلام) مورد تعرض قرار بگیرد؛ یک نفر بیاید حرکتى یا علیه زائر یا علیه روحانىِ شیعى یا علیه چه و چه انجام بدهد و آن مأمور سعودى هم بایستد تماشا کند یا احیاناً به نفع او وارد ماجرا بشود. اینها درست نیست؛ اینها درست ضد وحدت است؛ این همان چیزى است که آمریکا میخواهد؛ این همان چیزى است که سرویسهاى جاسوسى بیگانه میخواهند. نمیتواند مجموعهى حجاج بیتاللَّهالحرام از حوادث دنیاى اسلام غافل بماند. امروز کشور عراق، کشور افغانستان، کشور مظلوم فلسطین، بخشى از کشور پاکستان زیر فشار سربازان خارجى، زیر فشار اقدامات مستکبرانه قرار دارد. مگر میتواند دنیاى اسلام اینها را نبیند؟ اینها چیزهائى است که در حج باید به اینها توجه کرد. حج باید مظهر بروز اراده و عزم راسخ امت اسلامى علیه این کارهائى باشد که به وحدت امت آسیب میزند، یا به پیشرفت امت آسیب میزند، یا به پرچم برافراشتهى اسلام در میان امت که امروز بحمداللَّه جمهورى اسلامى این پرچم را در دستان قوى خود دارد، میخواهد ضربهاى وارد کند. باید در مقابل اینها حساس بود. اینها وظائف است؛ اینها چیزهائى است که برنامهریزىهاى ما در ادارهى کاروانها، در تبلیغ و در امورى از این قبیل، بایستى ناظر به این چیزها باشد. ما برنامه ریزى فرهنگىمان، برنامه ریزى سیاسىمان، برنامهریزى مدیریت کاروانهایمان، گزینشهایمان و مجموعههاى حجاجمان همه باید تابع این نیازها باشند و این نیازها حاکم باشد. والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته تحلیل بیانات مقام معظم رهبری دردیدار نخست وزیر ترکیه و هیأت همراه (۱۳۸۸/۰۸/۰۶) الف) محورهای بیانات رهبری 1- بهترین شرایط حاکم بر روابط ایران وترکیه طی سی سال گذشته مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی دو ملت ایران و ترکیه خاطرنشان کردند: روابط صمیمی امروز دو کشور در چند قرن اخیر سابقه نداشته است. ایشان با اشاره به خرسندی جمهوری اسلامی ایران از سیاستهای بین المللی و رویکرد اقتصادی – سیاسی ترکیه افزودند: ما از هر حرکتی که موجب تقویت دنیای اسلام شود حمایت می کنیم بهمین دلیل روابط دو کشور در سی سال گذشته در بهترین شرایط قرار دارد. معظم له در بخشی از بیانات خود، ظرفیت روابط ایران و ترکیه را چندین برابر وضع فعلی ارزیابی و خاطرنشان کردند: معتقدیم جدیت و سرعت عمل شما و آقای احمدی نژاد فرصت مغتنمی برای گسترش روابط دو کشور بوجود آورده است. 2- موفقیت مدیریت سیاسی اسلام گرایان ترکیه در عرصه داخلی و خارجی خطاب مقام معظم رهبری به مسئولان ترکیه با این کلام که: «ما از موفقیتهای پی در پی دولت شما در عرصه های داخلی و بین المللی خرسندیم » بیان کننده موفقیت جریانات سیاسی اسلام گرا در ترکیه است. بر همین اساس معظم له رویکرد سیاست خارجی ترکیه را در نگاه به دنیای اسلام، رویکردی کاملاً درست دانستند و با تحسین این نگاه افزودند: مواضع شما در حمایت از مردم فلسطین حرکت صحیح اسلامی و عقلایی بود و اینگونه حرکات جایگاه ترکیه را در دنیای اسلام استحکام می بخشد. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: نزدیک شدن هرچه بیشتر دولت شما به دنیای اسلام، از یکسو موجب استقرار پایگاه مردمی شما در داخل ترکیه و از سوی دیگر زمینه ساز حمایت مسلمانان جهان از شما می شود. 3- دعوت از ترکیه برای حضور بیشتر درحل بحرانهای جهان اسلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع منطقه خاورمیانه تصریح کردند: نسخه غربی برای حل مسائل منطقه منصفانه، عادلانه و کارآمد نیست و توانایی حل مشکلات منطقه از جمله در فلسطین عراق و افغانستان را ندارد بنابراین ایران و ترکیه باید دوستانه و برادرانه برای حل این مسائل تلاش و اقدام کنند. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با اشاره به ضعفها و ناکامیهای امریکا در عراق و افغانستان خاطرنشان کردند: اطمینان داریم که بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه درخصوص مسایل عراق کمترین اختلافی وجود ندارد چرا که دو کشور خواهان ثبات، استقلال، امنیت و وحدت عراق هستند. ایشان افزودند: کسانی که امروز بر روی عراق پنجه انداختند، ثبات و استقلال واقعی عراق به نفع آنان نیست و برخلاف شعارشان، خواهان دموکراسی در عراق نیستند. 4- دعوت به تشکیل جبهه واحد با هدف تغییر معادلات منطقه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با اشاره به ضرورت همکاری صحیح و برنامه ریزی شده چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق افزودند: البته با این همکاری مخالفت و در راه تحقق آن کارشکنی خواهد شد اما این همکاری کار بسیار مهم و بزرگی است. ایشان همچنین تشکیل گروه هشت کشور اسلامی موسوم به 8D اقدامی هوشمندانه ارزیابی و خاطرنشان کردند: سعی کنید این گروه فعال تر از گذشته برنامه های جدید اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را اجرا کند. ب)چرایی اهمیت رویکرد ترکیه و حمایت رهبر معظم انقلاب از آن جمهوری ترکیه برغم آنکه دارای قانون اساسی با محتوای لائیک است و ساختار سیاسی آن از زمان آتاتورک بربنیاد ارزش های سکولار و غربی شکل گرفته است؛ اما از توده اجتماعی مسلمان و مقید به ارزشها ی دینی بهره مند است. دینداری جامعه ترکیه در یک فرایند بلند مدت توانست از دهه 70 درلایه هایی از حاکمیت رسوخ نماید. این نفوذ در یک فرآیند کاملاً محسوس توانست توسعه یابد و در یک فراز و نشیب دشوار و در میان رقابت نفس گیر با جریان لائیک، در دو مقطع نخست به قدرت راه یابد. دوره اول در دوران حاکمیت کوتاه مدت حزب رفاه به رهبری اربکان و دوره دوم دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه. حزب عدالت وتوسعه که جریان تعدیل شده حزب رفاه است، با اقتدار و پایداری توانست سطوح مختلف حاکمیت حتی ریاست جمهوری را قبضه نماید و درایت سیاسی و پشتوانه اراده عمومی جریان لائیک طرفدار غرب و صهونیزم را به حاشیه راند و راهبرد جدیدی را در تعامل با مردم و جریان فعال اسلامی در داخل و جهان اسلام در بیرون سامان دهد. در ارتباط با مدیریت این حزب در جامعه ترکیه و ارتباط آن با دنیای اسلام چند نکته ی مهم وجود دارد که ضرورت توسعه روابط ایران و ترکیه را نمایان می کند: 1- جامعه ترکیه یک جامعه در حال خیزش با تکیه به ارزش های دینی است که در یک فرایند رو به تکامل به نقطه اوج خود نزدیک می شود. در این میان جریان عدالت و توسعه که خود نیز دارای گرایش دینی و ارزشی است با کیاست و تدبیر توانست این خیز روبه رشد را مدیریت کند ودر یک روابط تعاملی و همراهی با آن پشتوانه مردمی بسیار قوی و بی سابقه ی مردمی در تاریخ ترکیه برای حاکمیت ایجاد کند.حزب عدالت و توسعه همچنین با تکیه بر نگرش جمعی ضد صهیونیستی در جامعه ترکیه با همنوایی با افکار عمومی به کاهش تدریجی و حساب شده روابط با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین پرداخت که اوج آن را در جنگ 22 روزه و برخورد اردوغان با رئیس جمهوری رژیم صهیونیستی شاهد بودیم. از سوی دیگر این حزب در یک رویکرد کاملاًجدید، راهبرد آمریکا در خاورمیانه بویژه در موضوع فلسطین و عراق را به چالش کشید این در حالی است که آنکارا متحد راهبردی رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه محسوب می شد. 2- ایران ، ترکیه ،سوریه و عراق با تهدیدهای سیاسی و امنیتی مشترکی بویژه در مسئله اقوام و اقلیت های قومی ( کردی ) مواجه هستند. الگوی فدرال در قانون اساسی تدوین شده برای عراق از سوی آمریکا بزرگترین چالش تهدید آفرین برای عراق ومنطقه به حساب می آید؛ لذا برقراری یک دیپلماسی تعاملی راهبردی، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای این چهارکشوراست تا ازدام راهبردهای تجزیه طلبانه و بحران آفرینی آمریکایی ها نجات یابند؛ چون آینده مبتنی برراهبردهای آمریکا حاکمیت و استقلال کشورهای منطقه را تهدید کرده و سبب افزایش مشکلات می شود. 3– مردم ترکیه و جریان اسلامگرایی روبه رشد آن بر خلاف کشورهای سنی مذهب دیگر جریانی معتدل است که از افراطی گرایی جریان طالبانیسم و وهابیت -که حاکمیت آن تخریب چهره اسلام و تضعیف جایگاه جریانهای اسلامی را بدنبال خواهد داشت- به دور است و ظرفیت بالایی برای تعامل با جمهوری اسلامی خواهد داشت. 4- بالاخره باید توجه داشت که تقویت جریان اسلام گرایی در ترکیه از یک سو باعث جدا شدن ترکیه از جبهه راهبردی رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد شد واز سوی دیگر تقویت جبهه مقاومت و اعتدال در منطقه را به دنبال دارد. نتیجه آن نیز شکل گیری معادلات منطقه بر پایه یک راهبرد صحیح و منطقی بر محور مصالح جهان اسلام خواهد بود و انزوای هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی و متحدان آن را در پی خواهد داشت. در پایان ذکر این نکته لازم است که استقبال و حمایت بی سابقه مقام معظم رهبری از جریان حاکم ترکیه و رویکرد سیاسی و امنیتی آن در داخل و منطقه خود نافی برخی برداشت های منفی در خصوص تاکتیکی بودن تحرکات ترکیه علیه رژیم صهیونیستی است. همچنین این تحلیل که معتقد است ترکیه در دایره راهبرد آمریکا مبنی بر تجهیز این کشور جهت منزوی ساختن ایران قرار دارد را باید یک جنگ روانی آمریکایی جهت برهم زدن روابط ایران با همسایگان دانست. | ||
فایل (های) پیوستی : | ||
|